Uncategorized

Anak-Anak Suka Mayonis? Jom Buat Sendiri Dengan 4 Cara Mudah Ini…

Anak suka makan, jadi stok mayones ini memang kena sentiasa ada. Tapi pada zaman harga barang sudah semakin mahal, jika ada yang boleh dihasilkan sendiri maka eloklah dibuat. Ini termasuklah mayones. Ramai yang tak tahu kan mayones ini boleh kita buat sendiri saja. Caranyanya mudah saja kalau mengikut perkongsian Miya Aira ini. Bahan-bahan: 2 biji telur 1 cawan minyak masak…

Continue Reading

Resepi

Wanita Ini Kongsi Cara Bagaimana Nak Buat Sardin Seperti Dalam Tin

Kalau bercerita bab makan ini, memang banyak yang nak diceritakan, lebih-lebih lagi pasal masakan di rumah, yang mana masakan air tangan ibu, biar pun sebenarnya dari tin, seperti sardin. Bila mak mula masak, keharuman masakan, mesti buatkan kita terus berlari ke dapur, terliur dibuatnya. Memanglah pada asalnya sardin tersebut dari tin, tapi kalau dah mak yang masak, sedapnya lain macam.…

Continue Reading

Resepi

Resepi Ikan Bilis Kacang dan Tempe Best..

  Kredit : Rezuwa Emylia a.k.a Wawa Zainal Sambal ikan bilis kacang dan tempe Tahan 2 minggu Suka buat pedas2 manis 250g ikan bilis 200g kacang tanah 2paket tempe Goreng satu persatu, goreng kacang dlu diikuti tempe dan last ikan bilis..ikan bilis gune yg sedang2 jgn kecik sangat. Gune 1 senduk mnyak baru utk masak cilinya 2senduk stok cili (cili…

Continue Reading

Resepi

Resipi Fish Cake Homemade. Dijamin Bersih, Suci Dan Halal. Rupanya Senang Je Nak Buat.

Anda suka guna fish cake untuk dimasukkan ke dalam masakan? Aha…anda harus cuba resipi fish cake homemade ni. Mudah je cara pembuatannya. Boleh buat stok banyak-banyak. Lepas tu kebersihan lebih terjamin, diyakini halal dan dapat makan puas-puas. Selamat mencuba! BAHAN-BAHAN: 500gm isi ikan tenggiri segar 3 sudu kecik (menggunung) tepung jagung 1 sudu kecil garam (nanti masa dah siap blend…

Continue Reading

tips

Biarkan Anak Tidur Sambil Hisap Botol Susu Punca Utama Gigi Rosak

Sudah pasti ramai tidak tahu termasuk admin sendiri yang rupanya botol susu merupakan salah satu penyebab berlakunya karies gigi bagi anak-anak. Memang kita selalu lihat dan nampak, kanak-kanak kecil giginya rosak, ramai yang beranggapan ianya kerana terlalu banyak makan gula-gula atau makanan manis, tetapi rupanya ia adalah sebab botol susu. Seorang doktor gigi bernama Dr Iqbal Rosali telah memuatnaik sebuah…

Continue Reading

tips

SHARE! Cara Cepat Untuk Lembutkan Daging Dan Ayam Beku Dalam Masa Hanya 5 Minit Sahaja !!!

Sumber : Sehinggit Memang agak melecehkan apabila terpaksa menunggu daging yang kita bekukan dalam peti sejuk menjadi lembut sebelum dimasak kan? Kebiasaanya, kita rendam daging dalam air untuk dilembutkan, tapi cara tersebut akan mengambil masa yang agak lama (kira-kira sejam) untuk menjadi lembut. Tahukah anda ada cara yang paling cepat dan mudah untuk melemputkan daging, iaitu dengan memasukkan daging ke…

Continue Reading