tips

Tips Simpan Duit RM20 Untuk Anak, Dalam Masa Setahun Dah Boleh Dapat Berbelas Ribu!

“Anak aku ni simpanan pun tak ada, masa bila nak simpan macam-macam benda nak kena beli…” Dalam keadaan ekonomi sekarang ini, memang agak susah jika kita fikirkan untuk ada simpanan wang kan? Yelah, macam-macam yang perlu dibayar dan dibeli sampai tak ada baki untuk membuat simpanan khususnya untuk masa depan anak. Namun, sebenarnya ada cara dan ‘trick’ untuk anda membuat…

Continue Reading

viral

“Kak, dadah inilah yang dimakan oleh bapa saya kak. Ada di rumah,”

Terasa sebak hati ini membaca tiga kisah yang dikongsikan oleh Pegawai Anti Dadah dari Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) ini. Bak katanya, inilah realiti dan hakikatnya betapa tenatnya masyarakat kita hari ini. Anak kecil berusia 3 tahun ini sudah mengenal apa itu dadah, sehingga berkali-kali merayu agar si ibu berhenti menjadi najis dadah. Semoga bermanfaat. SI KAIN PUTIH… dipakaikan baju…

Continue Reading

Resipi Roti Goreng Lemak Manis Terlajak Mudah. Guna 3 Bahan Je, Dah Siap.
Resepi

Resipi Roti Goreng Lemak Manis Terlajak Mudah. Guna 3 Bahan Je, Dah Siap.

Anak-anak kadang-kala susah sangat kalau nak makan pagi. Tak ada selera katanya. Anda mungkin boleh cuba hasilkan roti goreng macam ni. Simple dan rasanya pun sedap juga. Kalau ada roti sandwic yang dah kurang lembut, masak cara sebegini pasti akan jadi lebih enak. Sesuai sangat dinikmati sebagai alas perut sebelum menikmati hidangan yang lebih berat. BAHAN-BAHAN: 3 biji telur gred…

Continue Reading

Resipi Sos Colek Pencicah Homemade Untuk Aneka Makanan Bergoreng.
Resepi

Resipi Sos Colek Pencicah Homemade Untuk Aneka Makanan Bergoreng.

Resipi asli sos pencicah yang boleh dinikmati dengan aneka makanan bergoreng seperti keropok goreng, ikan celup tepung (ICT), sotong celup tepung, udang dan bermacam-macam lagi. Buat cicah kerang rebus pun sedap. BAHAN-BAHAN: 2 genggam cili kering 1 labu besar bawang putih Garam dan gula secukup rasa 2 keping nisan/manisan bersaiz besar. Jika kecil, guna 3 keping – boleh diganti dengan…

Continue Reading

viral

[VIDEO] ‘Riak Sampai Lupa Tuhan’ – Teaser Video Klip Baru ‘I Am Me’ Teruk Dikritik Netizen

Lagu ‘I Am Me’ nyanyian jutawan kosmetik terkenal, Datuk Seri Hasmiza atau lebih dikenali sebagai DSV pernah menjadi viral. Banyak versi parodi juga telah dihasilkan termasuk artis, Jihan dan Bell Ngasri. Terbaru, DSV kini sedang dalam pengambaraan bagi menghasilkan video klip official untuk lagu ini. Namun, DSV sekali lagi dikecam netizen yang rata-rata menganggap DSV riak tak bertempat. Kenapa pula…

Continue Reading

Nasi Tumis Pandan. Wangi, Lembut & Enak. Persis Nasi Lemak!
Resepi

Nasi Tumis Pandan. Wangi, Lembut & Enak. Persis Nasi Lemak!

Sumber : Rasa Nasi Tumis Pandan ini seakan nasi lemak namun ia tidak menggunakan santan. Rasanya enak, lebih wangi dan tahan lama. Sesuai dijadikan pengganti bagi nasi lemak bahkan boleh dinikmati dengan anek lauk pauk lain. BAHAN-BAHAN: 2 cawan beras | dibersihkan 3 1/2 cawan air 3 biji bawang merah | dimayang 2cm halia | dihiris 1 batang kulit kayu…

Continue Reading

tips

6 Cara Memandu Supaya Tak Bazir Minyak Kereta Anda..

Harga minyak kereta kejap naik kejap turun. Apa yang kita boleh buat untuk jimatkan minyak atau tak bazirkan minyak kereta kita adalah dengan beberapa perkara ini. Ada cara yang betul pemandu harus lakukan. 1. Ikut kelajuan yang ditetapkan. Bawa laju memang menghabiskan minyak. Tapi bawa dengan kelajuan yang consistent boleh elak kita daripada bazirkan minyak okay ? 2. Apa salahnya…

Continue Reading

masin
tips

TIPS! 5 Cara Untuk ‘Selamatkan’ Lauk Pauk Yang Terlalu Masin

Sumber : rasa.karangkraf.com Di bulan puasa ni, agak sukar untuk kita tahu rasa masakan yang dimasak. Jadi bila sampai ‘part’ untuk letak garam, memang main agak-agak je. Kadang-kadang boleh pula kita terlupa sampai dua kali masuk garam. Dah termasin pula lauknya. Jika anda hadapi masalah ini, cara-cara di bawah boleh anda cuba. 1. CUCI DENGAN AIR Jika masakan anda terlalu masin,…

Continue Reading

ikan
tips

Ini Petua Paling Senang Macam Mana Nak Pilih Ikan Segar.

Kalau anda ada masalah untuk memilih ikan yang segar. Ini ada petua yang boleh bantu anda memilih ikan segar sebelum membelinya. Apa perlu anda lakukan ialah:- Pastikan warna ikan. Ikan segar sedikit berkilat dan nerwarna cerah  berbanding ikan tidak segar,  yang kelihatan lebih pucat. Cium  bau ikan. Ikan segar hanya ada bau hanyir , berbanding ikan lama yang berbau busuk dan…

Continue Reading