Informasi, tips

4 Cara Untuk Hilangkan Bau Badan Dengan Berkesan

Bau badan adalah salah satu masalah yang paling kita takuti, jika bau badan terlalu kuat, kita tidak akan selesa bergaul dengan orang, malah tahap keyakinan diri juga rendah. Memakai ‘deodorant’ bukan lah jalan terbaik untuk menghalang bau badan, jika tersalah pilih, ia akan menguatkan lagi bau badan. Bukan kah itu tidak berbaloi? Untuk itu, ada 8 cara yang boleh dilakukan…

Continue Reading

Informasi, tips

Sardin penyelamat pantas tatkala keracunan makanan

Keracunan makanan adalah penyakit yang disebabkan dari pengambilan makanan yang tercemar yang menyebabkan seseorang individu itu mengalami sakit perut, muntah-muntah, demam dan sakit termasuk cirit birit. Baru-baru ini, viral di media sosial perkongsian dari seorang blogger yang berkongsi cara merawat keracunan makanan di peringkat awal iaitu dengan memakan ikan sardin. Bagaimana? Teruskan membaca di bawah: SAYA telah pelajari ilmu ini sejak…

Continue Reading

tips, viral

10 Kegunaan Bekas Pringles..Lihat Hasilnya Nombor 7 Paling Awesome. KENAPA La Tak Terfikir Dari Dulu Lagi..!!!

Setelah selesai menikmati kelezatan keripik Pringles, apa yang akan kamu lakukan dengan tabungnya? Pasti langsung dibuang ke tong sampah kan!? Tapi orang yang satu ini benar-benar jenius! Bukannya dibuang, ia malah mencucinya sampai bersih lalu dipotong pakai pisau! Apa yang sebenarnya ia lakukan? Ternyata tabungnya bisa disulap menjadi berbagai peralatan rumah yang cantik dan unik, banyak kegunaannya lagi! Yuk kita…

Continue Reading

semasa, tips

Kisah Cikgu Niat Nak Mendidik Anak Murid, Tetapi Dikenakan Tindakkan, Akhirya Cikgu Tawar Hati Untuk Menegur

Saban hari kita disajikan dengan pelbagai masalah yang melanda golongan remaja termasuklah mereka yang masih di bangku sekolah. Paling menggemparkan adalah apabila pihak polis mendedahkan ada suspek yang didakwa membakar tahfiz yang mengorbankan lebih dari 20 nyawa hanya berusia belasan tahun. Terbaru adalah kes kanak-kanak yang baru berusia 11 tahun melahirkan bayi serta kes seorang pelajar memukul kepala gurunya dengan…

Continue Reading

tips

8 Petua Halau Semut Yang Berumah Dalam Bekas Gula Anda

“Stres betul aku tengok semut-semut ni. Dia boleh pulak masuk dalam bekas gula aku yang bertutup rapat ni. Dahlah gulanya baru je aku beli. Takkan nak buang, membazirlah… Apa petua halau semut dalam bekas gula ni ya?” Memang terkejut dan geram bila tengok bekas gula dah dimasuki semut. Hairan pun ada juga. Kadangkala, pek gula yang baru dibeli dan dibuka…

Continue Reading

tips

Suami Alami Minor Strok, Ini Yang Boleh Diusahakan Dengan Pantas. Kena buat!

Kita sendiri takkan jangka jika tiba-tiba diserang minor strok. Amalan pemakanan yang tidak sihat antara punca terjadinya darah tinggi, kencing manis dan pelbagai lagi penyebab lagi yang mengundang masalah strok. Sebenarnya jika suami atau ahli keluarga lain terkena strok secara tiba-tiba, anda boleh usahakan lakukan cara ini. Cuba lakukan cara ini untuk meregangkan semula urat saraf yang terkejut. Usahakan sesuatu…

Continue Reading

tips

Petua Lama. Cara Orang Perempuan Nak Tahu Samada Dia Akan Bermadu Atau Tidak, Lihat Tapak Tangan Anda..

Petua orang dulu-dulu. Cara Orang Perempuan Nak Tahu Samada Dia Akan Bermadu Atau Tidak, Lihat Tapak Tangan Anda.. Dikongsikan dari Kisah Rumah Tangga. Salam, min. Saya bukan apa. Dah lama saya nk share psl benda ni. Saya nk tau samada ada tak dikalangan warga krt prnh dgr benda ni. Mcm ni. Menurut mak saya, kata org dulu2 , org pompuan…

Continue Reading

kesihatan, tips

Apa Jadi Bila Makan Campuran Bawang Putih & Madu?

Orang Asia sudah terbiasa dengan aroma dan rasa bawang putih dalam masakan. Boleh dikatakan, dalam hidangan harian seperti sup dan nasi goreng pun kita ada masukan hirisan bawang putih sebagai ramuan manakala ibu-ibu dalam pantang, bawang putih sering dijadikan makanan untuk memanaskan badan sekaaligus ulasmya diselitkan ke dalam telinga untuk mengelak masuk angin. Untuk pengetahuan semua, banyak khasiat andainya anda…

Continue Reading

mencuci beras
Informasi, tips

Adab Membasuh Beras Dalam Islam Yang Patut Kita Amalkan. Nasi Sedap Keluarga Terpelihara

Nasi adalah makanan utama yang kita berikan pada keluarga kita. Seeloknya sebelum mula memasak kita dalam keadaan suci dan berwudhuk. Ketika membasuh beras seharuslah menggunakan tangan kanan. Basuh beras dengan menghala arah lawan jam. (arah tawaf) Sambil membasuh bacalah “Laisa la ha min dunillahi kastyifah” maksudnya “Tidak ada penyembuhan selain dari Allah” Ulangi membasuh beras sebanyak tiga kali atau di yakin…

Continue Reading

Informasi, tips

Pemandu Teksi Ini Sering Membawa Sabun Buku Di Dalam Teksinya, Akhirnya Terbongkar Rahsia Si Pemandu Teksi Tersebut!

Bukan mudah untuk memandu dalam keadaan hujan lebat, risiko kemalangan sangat besar dan boleh membahayakan keselamatan anda. Cermin menjadi kabur, jalan tidak jelas kelihatan dan cermin sisi anda juga tidak dapat melihat pemandu lain dibelakang membuatkan sangat sukar untuk anda memandu ketika itu bukan? Tapi tenang, seorang pemandu teksi ini punya tips mudah yang boleh dipraktikkan sendiri agar kamu tetap…

Continue Reading