Informasi, tips

Jom Tengok 6 Cara Memandu Supaya Tak Bazir Minyak Kereta Anda..

Harga minyak kereta kejap naik kejap turun. Apa yang kita boleh buat untuk jimatkan minyak atau tak bazirkan minyak kereta kita adalah dengan beberapa perkara ini. Ada cara yang betul pemandu harus lakukan.

1. Ikut kelajuan yang ditetapkan. Bawa laju memang menghabiskan minyak. Tapi bawa dengan kelajuan yang consistent boleh elak kita daripada bazirkan minyak okay ?

2. Apa salahnya pagi-pagi keluar rumah dalam pukul 7 atau 8 buka lah tingkap. Atau petang – petang. Cuaca pun dah redup kan.

3. Sekarang ni semua orang bergantung kepada Waze. Bukan sebab kita tak tahu jalan tetapi Waze bagi tahu mana jalan shortcut sekiranya jam. Jadi jimat minyak kan ?

4. Elakkan bawa kereta semasa hujan. Rintangan air di jalan raya buat kereta lebih berat dan perlukan tekanan minyak yang tinggi

5. Check tayar kereta korang. Lagi kurang angin lagi banyak menggunakan minyak

6. Muatan kereta pun biar berpada.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *